Foto

Transportbedrijf Visser - Zoutkamp.

We gaan een pagina aan te maken over het wel en wee van de firma Visser - Zoutkamp vanaf het prille begin. Het idee hiervoor is ontstaan tijdens de reunie op 31-04-2012. Iedereen die een verhaal of foto's met een verhaal heeft neem contact op met klik hier


Ontstaan Transportbedrijf Visser - Zoutkamp van 1845 - 2012.


Omstreeks het jaar 1845 werd door een M. Visser(geboren 22-02-1824 en getrouwd in 1850) een beurtdienst tussen Zoutkamp en Groningen gestart. Er was tot in Groningen nog eb en vloed, want in 1877 was er pas een dijk aangelegd. In het begin werd de dienst met een roei/vis boot onderhouden en in de winter met slee of paard en wagen. Ze gingen eerst naar zee om vis te vangen. Eenmaal terug in Zoutkamp werden er dan pakjes bijgeladen en de volgende dag vertrok men dan naar Groningen. Daar werden de pakjes bezorgt en een omroeper vermelde dan dat er een schip met vis lag. Later deze eeuw heeft Visser toen een snik gekocht die alleen de beurtdienst onderhield. In 1916 werd de zaak overgenomen door Paul en Marten Visser die met een zeilschip de beurtdienst onderhielden. In 1919 werd dit vennootschap ontbonden en Marten Visser zette zijn bedrijf voort in Zoutkamp. Een aantal jaren later (jaartal onbekend) werd er met koren naar de pakhuizen gevaren. Toen werd er een motor in het schip gebouwd. In 1932 mocht het koren niet meer per schip aanleveren. (De boeren moesten het zelf met paard en wagen naar het schip brengen) dus werd er een auto (merk Willys) aangeschaft . Nu haalde de firma het koren op bij de boeren en bracht het over de weg naar Groningen. Hierna werd ook een schuur gebouwd zodat de auto en de aanhanger onder dak konden. In 1939 werd de Willys verkocht en kwam er een Citroen voor in de plaats.

In 1940 tijdens de oorlog werd de auto niet gevorderd door de Duitsers, maar om brandstofverbruik te beperken moest het koren weer per schip (wat inmiddels 7 jaar stil lag) naar Groningen worden vervoerd. De auto werd toen voor visvervoer gebruikt. Er werd ook een gasgenerator opgezet want benzine was schaars. In 1941 werd het drukker met het visvervoer en er moest een 2e truck komen, dit was een Chevrolet. Deze werd in 1944 door de Duitsers gevorderd en is nooit weer teruggekomen. In 1945 werd ook een Ford gevorderd, deze is later weer teruggevonden in zwaar verwaarloosde toestand. Deze was beschoten door de Britten en moest worden opgeknapt. Op 01-05-1945 werd het bedrijf uitgebreid met 2 zonen en werd dus door 3 Vissers voortgezet. In augustus van dit jaar werd er een gebruikte truck aangeschaft die was achtergelaten door de Duitsers. (merk Citroen) En in november van dit jaar werd de Ford te oud en is toen vervangen door een GMC. 1946- De 2 wielige aanhangwagen was al een tijd te klein en werd vervangen door een DAF aanhangwagen die in 1943 al was besteld!! Enige maanden later kwam er nog een DAF aanhangwagen bij. En later dit jaar nog een Netam aanhangwagen. In augustus 1946 werd er ook een Mack Diesel aangeschaft. Deze moest echter een aantal maanden gestald worden omdat er geen vergunning voor werd verstrekt. Toen in januari de vergunning voor de Mack er was werd de Citroen verkocht. In augustus 1947 werd er een Chevrolet Dumper aangeschaft, deze werd gekocht van de heer Hofstra uit Nietap. In oktober 1948 werd de Chevrolet Dumper vervangen door een Volvo. In dit jaar werd ook brandstofhandel de With in Lauwerszijl overgenomen.

In juni 1950 werd er een Kromhout trekker met DAM trailer aangeschaft. In februari 1951 werd de GMC truck omgebouwd tot kipwagen. In september dit jaar werd een 2e Kromhout trekker aangeschaft en nog 2 DAM trailers. De Mack en de Netam werden verkocht. 1 Januari 1954 kwam ook Paulie Visser in de zaak. In september dit jaar werd begonnen met de bouw van een nieuwe garage. In maart werd de Volvo ingeruild voor een Kromhout. In april werd een Dodge truck besteld die zou worden verbouwd tot kipper. In juni 1955 werd een kromhout aangeschaft voor het internationale vervoer omdat het andere materiaal hier te licht voor was. In februari 1958 is er begonnen met de bouw van een woning en een nieuw kantoor tegen de garage van Visser.

wordt vervolgd


De Verhuizing van Zoutkamp naar Lauwersoog in beeld gebracht door Dagblad van het Noorden.
Foto

Reunie Visser - Zoutkamp.

In 2011 kreeg Harry Bijlholt het lumineuze idee om een reunie van chauffeurs en oud chauffeurs van het roemruchte bedrijf Visser - Zoutkamp op poten te zetten, hij benaderde daarvoor Niels Visser een nazaat van de fam. Visser. Niels is een kleinzoon van Fiebe Visser en beloofde Harry te gaan helpen. Na de 1e week had Niels zoiets van: Ik ook altijd met m'n grote mond. Wat een werk! De oude boekhouding was na de verhuizing naar Lauwersoog weinig van over, dus moesten ze de meeste mensen echt opsporen. Harry had gelukkig nog wat ex-collegas die ook voor NVO rijden, en via deze site kwamen ook nog een aantal aanmeldingen. Maar al het werk was het dubbel en dwars waard. Er bleken in totaal 104 mensen op papier staan. Maar helaas waren sommigen simpelweg niet te vinden en sommigen zijn helaas niet meer onder ons. Op de reunie waren in totaal 86 mensen aanwezig. De reunie zelf was een groot succes er was geen enkele wanklank en alle aanwezigen waren zeer positief over dit initiatief. Bovendien hebben de koks van Café Restaurant "In de Klaver" te Niebert hun beste beentje voor gezet, er was daar een meer dan uitstekend warm en koud buffet neer gezet die door de aanwezigen veelvuldig werd bezocht, de sfeer was geweldig goed wat ook weer mede te danken was aan de immer goedlachse, vriendelijke en snelle ober Thea of is het Trea. Er waren op de reunie toch ook nog behoorlijk veel oudere al lang gepensioneerde chauffeurs afgekomen zoals b.v. Harm Reitsma en zelfs een een echte Visser namelijk Fiebe Visser die ondanks zijn 88 jaren nog opmerkelijk slim uit z'n oogjes keek en kennelijk veel plezier aan deze reunie beleefde. Wat dan weer jammer was dat er geen enkele Visser van de huidige directie was.

Voor foto's van de reunie klikken op de kleine foto's Visser Visser Visser Visser Visser

Voor meer foto's van Visser Transport - Zoutkamp, kijk in het foto album met meer dan 200 foto'sVisser

Hieronder volgen verhalen uit het verleden

Dit is het verhaal van een brand van een combi van Visser bij Belgrado

Het was in denkelijk 1974 ten tijde van de bestedings beperking dat sommige transport bedrijven ritten aan namen naar het verre Oosten zoals Perzie, tegenwoordig is dat Iran maar toen dus nog Perzie. Visser Zoutkamp ging ook met drie wagens naar Perzie met als chauffeurs o.a. Tinus Helbig en Geert Copinga. Het noodlot sloeg toe in Belgrado op de heereis naar Teheran. De voorste truck met chauffeur Geert Copinga vatte plotseling vlam, hij merkte aanvankelijk niets totdat Tinus Helbig links van de weg ging rijden en met licht signalen hem duidelijk maakte dat er wat aan de hand was. Het gebeurde even buiten Belgrado in een behoorlijk steile klim, Tinus kon er om heen rijden want plotseling stond de hele combi in brand. Door de enorme hitte sprongen ook de remcylinders en begon het gevaarte terug te rollen. Hij rolde zo'n 100 a 200 meter en belandde daarbij boven op een tank station die onmiddelijk ook en brand vloog met als gevolg een dode. Een week later werd de reis vervolgd maar niet voor Geert Copinga die werd in afwachting van het onderzoek gearresteerd. Dat dit voor de twee andere chauffeurs een hele nare ervaring was moge duidelijk zijn. Geert Copinga heeft een week of zes vast gezeten en Tinus en zijn maat moesten beloven op de terug reis zich te melden op de rechtbank van Belgrado. Maar zij waren al weer enkele weken thuis toen eindelijk Geert Copinga weer thuis was. Wat bleek de verzekering had betaald en op dat moment mocht hij weg, hij was trouwens heel goed begeleid door de Nederlandse ambassade maar heeft nooit meer in een vrachtwagen gereden. Hij was geestelijk helemaal aan het einde van zijn latijn. Ze hadden hem kaal geschoren in de gevangenis en hij zat met 15 mensen in één cel waarvan sommigen 15 jaar te goed hadden. Tinus weet te vertellen dat ze met geladen geweren om hen heen stonden en dat ze daar bepaald niet vrolijk van werden. De reis was aangevangen op 18 Februari en na het lossen leeg naar Italie en daar geladen voor Holland en de overgebleven twee chauffeurs waren 21 Maart weer thuis.De onderstaande unieke foto's spreken voor zich

De truck stond het eerst in brand en daarna stond alles in vuur in vlam

Visser Visser

De onderste foto's laten duidelijk zien dat het een grote brand was geworden het hele tank station stond ook in brand.

Visser Visser

De foto's en het verhaal werden gestuurd door Tinus Helbig inmiddels ook al weer enige jaren gepensioneerd.




Onderstaande foto's kreeg ik bij toeval in handen maar ik weet er verder niets van. Wie er wat vanaf weet, laat het mij weten. klik hier

Visser Visser

Het ongeval speelde zich af in Assen in 1967.

Visser

De DAF 2600 was aardig in de kreukels

Visser

Dit was een Volvo van Gebr. Hooimeier die ook bij het ongeval betrokken was. De foto’s zijn van John Tits



Nog even een verhaaltje over de fa Visser van Zoutkamp, (beste mensen daar alleen kan ik wel een heel lang verhaal over schrijven) een kennis schipper van mij, ene Arie Moret had zijn motor kapot gedraaid en hij kocht toen een gebruikte Kromhout motor van de fa Visser. (omstreeks 1958) En bouwden die in zijn schuit, tot alle tevredenheid. Tot aan zijn dood mee gevaren. Arie Moret zijn zoon Hubert is nu sluismeester op "Nei Stoatenziel". Waar Ede Staal over zingt. De schuit van Arie ligt daar nog, goed onderhouden met de Kromhout (80 pk) (ik meen dat die Kromhout 1200 toeren draaide) op reserve in het ruim. Aandrijving nu een Ford diesel van 100 pk. Dit verhaal komt uit de pen van Harry Hooijenga, een ex collega van mij bij H. Gorter & Zn uit Hoogfkerk


Copyright November 2007
Joris Smits