Op deze pagina foto's van gecrashte trucks op groter formaat. Hebt U nog foto's, stuur ze naar
Noordelijk Transport minimaal 800X600 formaat.
Bovendien gaan we proberen naast de crash foto ook een originele foto van de truck te plaatsen
Het was in denkelijk 1974 ten tijde van de bestedings beperking dat sommige transport bedrijven ritten aan namen naar het verre Oosten zoals Perzie, tegenwoordig is dat Iran maar
toen dus nog Perzie. Visser Zoutkamp ging ook met drie wagens naar Perzie met als chauffeurs o.a. Tinus Helbig en Geert Copinga. Het noodlot sloeg toe in Belgrado op
de heereis naar Teheran. De voorste truck met chauffeur Geert Copinga vatte plotseling vlam, hij merkte aanvankelijk niets totdat Tinus Helbig links van de weg ging rijden en
met licht signalen hem duidelijk maakte dat er wat aan de hand was. Het gebeurde even buiten Belgrado in een behoorlijk steile klim, Tinus kon er om heen rijden want plotseling stond de
hele combi in brand. Door de enorme hitte sprongen ook de remcylinders en begon het gevaarte terug te rollen. Hij rolde zo'n 100 a 200 meter en belandde daarbij boven
op een tank station die onmiddelijk ook en brand vloog met als gevolg een dode. Een week later werd de reis vervolgd maar niet voor Geert Copinga die werd in afwachting
van het onderzoek gearresteerd. Dat dit voor de twee andere chauffeurs een hele nare ervaring was moge duidelijk zijn. Geert Copinga heeft een week of zes vast gezeten
en Tinus en zijn maat moesten beloven op de terug reis zich te melden op de rechtbank van Belgrado. Maar zij waren al weer enkele weken thuis toen eindelijk Geert
Copinga weer thuis was. Wat bleek de verzekering had betaald en op dat moment mocht hij weg, hij was trouwens heel goed begeleid door de Nederlandse ambassade
maar heeft nooit meer in een vrachtwagen gereden. Hij was geestelijk helemaal aan het einde van zijn latijn. Ze hadden hem kaal geschoren in de gevangenis en hij zat met 15
mensen in één cel waarvan sommigen 15 jaar te goed hadden. Tinus weet te vertellen dat ze met geladen geweren om hen heen stonden en dat ze daar bepaald niet vrolijk
van werden. De reis was aangevangen op 18 Februari en na het lossen leeg naar Italie en daar geladen voor Holland en de overgebleven twee chauffeurs waren 21 Maart
weer thuis.De onderstaande unieke foto's spreken voor zich
De truck stond het eerst in brand en daarna stond alles in vuur in vlam
De onderste foto's laten duidelijk zien dat het een grote brand was geworden het hele tank station stond ook in brand.
De foto's en het verhaal werden gestuurd door Tinus Helbig inmiddels ook al weer 69 jaar.
Ik kreeg nog een aanvulling van Elzo Smit ook een toenmalige collega, toen Geert Copinga weer terug kwam in Zoutkamp stond er een nieuwe DAF voor hem klaar die
hij dus nooit heeft bereden en dus kreeg Elzo deze DAF.
Copyright November 2007
Joris Smits