Dit is Reis Verslag Finland.

Foto Reportage Joris Smits

Chauffeur; Joris Smits

Heeft U een foto reportage, stuur Uw reportage naar Noordelijk Transport

Op zondag 21 November vertrokken bij de HJC manege met 8 paarden voor Zweden en Finland. Het weer was goed en ik moest in Verden even achter Bremen nog een paard laden voor Finland. 's middags om 3.30 uur dat paard geladen een mooie Hannoveraner bestemd voor Lappeenranta in Finland. Op onderstaande foto's kunnen we zien dat de paardjes er lekker rustig bijstaan en reizen eigenlijk best prettig vinden.

Foto      Foto       Foto

Lekker rustig binnen door gereden over de oude 75 en bij Hollenstedt weer op de autobahn tegen 20.00 uur aangekomen bij de haven van Travemunde van waar veel veerboten vertrekken naar Scandinavie. Zoals meestal als ik richting Zweden ga vertrok ik ook deze keer met de Nordo naar Malmo in Zuid Zweden. De foto links onder laat ons Joris zelf zien achter het stuur van de DAF 105 Super Space Cap, daarnaast rijden we de veerboot op en geheel rechts, het is 's morgens om 7 uur nog aardig duister in Zweden bij het verlaten van de ferry. We gaan op weg naar onze eerste klant in Halmstad.

Om 9 uur een paard gelost in Halmstad, koffie gedronken daar met Zweedse koeken en toen op weg naar Ljoengsbro een klein dorpje vlak bij Linkoping waar ook een paard er uit moest. Daar opnieuw de verplichte rust van 45 minuten gemaakt en in de tussen tijd weer koffie met ditmaal broodjes genuttigd. Daarna snel op weg naar Stockholm waar de ferry al lag te wachten om mij naar Turku in Zuid Finland te brengen. Mooie lange overtocht van 10 uur dus eerst even buffet eten met lekkere Zweedse en Finse hapjes en veel vis soorten en dan aan de bar een pilsje happen en vervolgens op bedje. Links onder op de foto de ferry van Stockholm naar Turku, het lijkt meer op een toren flat dan op een veerboot, wat een enorm schip is dit met werkelijk alles aan boord een complete winkelstraat een band en tal van andere zaken om het publiek te vermaken en natuurlijk om er geld aan te verdienen daarnaast een kijkje op de rijk voorziene schalen met de lekkerste dingen op vis gebied die je je maar kan voorstellen.

Om 6 uur 's morgens gewekt, snel onder de douche en eten, om 7 uur reed ik de boot af op weg naar Nummi waar de volgende klant zit te wachten dat ik een paard bij haar breng en om half tien was ik bij haar thuis midden in de bossen, paard snel gelost en weer terug naar de grote weg om via Helsinki de weg in te slaan naar Lapeenranta en vandaar nog een half uurtje de binnenlanden in tot aan de Russische grens even voorbij Vaalima. De overgebleven paarden snel gelost en de truck schoongemaakt met hogedruk, ik zou daar blijven staan om te overnachten maar moest door naar het hoge noorden van Finland om rendieren te gaan laden in Rovaniemi en besloot direct maar weer op weg te gaan. Het was inmiddels al weer duister geworden en het regende, vervolgens nog een 150 kilometer gereden en mooi om een uur of negen bij een restaurant nog wat gegeten en toen gaan slapen. De volgende morgen vroeg op pad gegaan voor de resterende 600 km. Aangekomen in Oulu kreeg ik te horen dat er eerst nog bloed testen van de dieren moest worden genomen en dat de uitslag minimaal 10 dagen zou duren, na overleg met Tolbert werd besloten de truck daar te laten staan en met het vliegtuig terug te gaan naar Amsterdam. Een hele onderneming bleek dat te zijn eerst een binnenlandse vlucht vervolgens naar Riga en vandaar naar Amsterdam en toen met de trein naar Groningen, mooi de hele dag onderweg en de retour reis naar Oulu ging op dezelfde wijze. Links zien we het vliegveld van Riga waar ik zoals gezegd moest overstappen in het midden staat de DAF naast de manege van Oulu, daarnaast de truck nog een keer maar nu met een kerstboom ervoor ik kwam 's avonds om ruim 10 uur aan in Oulu de manege mensen haalden me van het vliegveld en na nog wat te hebben gepraat hebben we de papieren van de rendieren doorgenomen nog een sauna en een pilsje gepakt en op bed.

Foto      Foto       Foto

Het was al weer vroeg dag want we moesten laden in Rovaniemi waar we om 10 uur aan kwamen, na de truck klaar te hebben gemaakt, hij moest in 3 vakken worden verdeeld en voorzien worden van stro kon dan eindelijk het laden beginnen, de dieren werden er één voor één in gebracht en om 1 uur 's middags zaten ze er in en kon de reis naar Tolbert weer beginnen, het was inmiddels flink begonnen te sneeuwen en de temperatuur liep hard naar beneden, toen ik de Zweedse grens bij Haparanda passeerde vroor het al -8 graden. Links zien we de DAF door het bos aan komen daarnaast de baas van de rendieren controleert de laadvloer van de DAF en rechts zien we de corral waar de rendieren in vertoefden.

Hieronder nog enige foto's die ik op de laadplaats heb genomen tijdens het laden waar we duidelijk kunnen zien dat de rendieren één voor één. in de truck werden geladen.

Omdat het bijna Kerst is ook maar even een sfeer foto erbij die ik genomen heb op de laadplaats en ditmaal in groot formaat.

Na de grenspassage Finland / Zweden bij Haparanda werd de sneeuwval steeds heviger, daarnaast vroor het -8 graden en hadden de ruitenwissers het heel moeilijk steeds weer stoppen om het ijs te verwijderen van de wissers echt kloten weer te meer daar het vanaf twee uur pikke donker was op de Zweedse wegen, weinig verkeer maar de weg was goed berijdbaar doordat de sneeuw meestal vastgereden was en de Zweedse en Finse truckers denderen er rustig met 80 km per uur over heen, dus paste Joris zich probleemloos aan en gelukkig is mijn DAF voorzien van voldoende verstralers op het dak zodat het zicht bijna altijd goed is. Jammer dat het zo vroeg duister is daar want je kunt dan geen foto's meer maken.Om een uur of acht 's avonds vond ik het mooi genoeg en ben gestopt in Umea een klein stadje in Noord Zweden bij een tankstation waar je ook nog magnetron voedsel kon krijgen. Eerst de rendieren van eten en drinken voorzien, water vanuit het tankstation en korstmos vanuit zakken die ik had mee gekregen uit Rovaniemi [ vreemd dat die beesten dat lusten, het was diepgevroren en ik moest die grote brokken in kleine brokjes zien te krijgen met een kleine koevoet ] een heel werkje waar ik anderhalf uur zoet mee was. Daarna gegeten, in de truck nog wat gedronken de stand verwarming op ca18 gezet om tien uur plat gegaan en lekker geslapen tot zes uur in de morgen. De dieren weer van water en voer voorzien daar bij het tankstation even gedoucht en wat gegeten en toen om negen uur maar weer verder. Na zo'n 100 kilometer was de sneeuw verdwenen al sneeuwde het wel lichtjes. De foto links onder is in Umea waar ik geslapen heb en daarnaast nog een paar foto's toen de weg al weer behoorlijk schoon was zo tegen een uur of tien in de morgen.

Foto      Foto       Foto

Doordat de wegen steeds schoner werden schoot ik toch wel lekker op en ben ik tot half twee doorgereden om de verplichte rust te nemen. Ik stond daar bij een heel klein restaurantje waar ik heerlijk heb gegeten. Echt op z'n Zweeds klaar gemaakt van die lekkere zalm brokken met zo'n sausje die je een uur later nog proeft, jammi jammi. Daar de dieren ook weer gevoederd en om half drie ging de reis weer verder.Links onder de DAF bij het restaurantje en dan nog twee foto's onder het rijden genomen in de buurt van Ordnoldsvik.

Als je Sundsvall eenmaal hebt gehad dan gaat het ook weer snel zuidwaarts en komt Stockholm weer in zicht maar het weer werd er niet beter op, het begon weer te sneeuwen en ditmaal van die ouderwetse Zweedse sneeuw d.w.z. hele dikke vlokken. En eindelijk ja hoor Stockholm en dan zie je gelijk een bordje Malmo 650 Kilometer. Om zeven uur zat de rijtijd er weer op en was ik in Jarna waar ik gegeten heb en toen snel door naar Ljoengsbro waar ik de nacht door wilde brengen bij een paarden dealer van Louwe Mulder. Bovendien had ik nog spulletjes bij me die bestemd waren voor mijn kleindocher Cynthia die in Linkoping studeerd. Om een uur of tien was ik gearriveerd en heb gelijk de dieren van water en voer voorzien. Onze vriend Leif Eric was niet thuis, was met zijn familie naar een kerst party maar gelukkig weet ik alles daar zeer goed te vinden en heb me best gered. Daarna gaan slapen, ik kan wel zeggen een gat in de dag want ik werd om half tien wakker. De dieren weer gevoerd en bij Leif Eric ontbeten en nog wat gepraat en daarna naar Linkoping waar ik Cynthia zou ontmoeten. En het was niet alleen Cynthia maar ook haar Vader was er, hij was met het vliegtuig gekomen en wilde graag met mij weer terug naar Holland en dat kon dus mooi. Linksonder op de foto zien we waar Leif Eric woont daarnaast laat Cynthia zien dat ze al een halve Zweedse is en daarnaast de DAF is weer op weg naar huis.

Foto         Foto          Foto

We vertrokken om twee uur uit Linkoping, de wegen waren prima te rijden en we kregen Jonkoping al snel in zicht en besloten een hapje te gaan eten bij Smalands rasta de verpichte rust te nemen en daarna in één keer door naar Malmo. Doordat Benny mee terug ging kon hij mooi wat foto's knippen en dat deed hij dan ook. Op de linker foto zien we de DAF naar binnen rijden in de ferry daarnaast de rendieren in de truck en op de rechtse foto voeder ik de dieren nog een keer.

Foto      Foto       Foto

Op de ferry aangekomen wilde ik nog even in de sauna wat Benny beleefd maar heel beslist afwees, dus ben ik alleen gegaan. Heerlijk vindt ik dat zo'n lekkere Finse sauna na drie kwartier had ik het bekeken en ben naar de hut gegaan, aangegekleed en vervolgens Benny opgezocht. Die had ik snel gevonden juist ja in de bar. Na wat drankjes genuttigd te hebben vertrokken we naar onze hutten om te slapen. De volgende morgen lagen we om zeven uur aan de kant en reden vrij vlug de boot af. Van te voren had ik op de boot de dieren nog een laatste maal gevoederd zodat we snel op konden schieten. In één keer naar Nieuwe Schans gereden en bij Jurrie en Anneke een uitsmijter veroberd en om twee uur waren we op ons los adres in Haule. De dieren waren er snel uit en om half vier stonden we weer in Tolbert. Benny maakte ook nog een foto van mij terwijl ik de dieren voerde en dat is dan de laatste foto van een heel speciale reis.