Noordelijk Transport

Dit is een reportage over MBN - Sint Jacobiparochie

Wilt U ook een Bedrijfs Specials, mail naar Noordelijk Transport

Deze reportage stond in 1976 in het toenmalige DAF magazine

Reportage van Joris Smits

MBN - Sint Jacobi Parochie een bedrijf dat ook jammer genoeg niet meer bestaat maar misschien bij velen nog een beetje doorleefd als onderdeel van Althuisius, Tzumarrum, waar in de 70er jaren mee werd gefuseerd, hoewel Althuisius inmiddels ook al weer is overgenomen.

Een bedrijf met van die mooi rood gespoten Scania Vabissen, waar ik b.v. als beginnend chauffeurtje in 1959 altijd bewonderend en met afgunst naar keek. Trouwens uit die Friese hoek kwamen meer van die mooie bedrijven als bijvoorbeeld KLMV en Althuisius.

In 1946 besloten Jan en Dirk Monsma alsmede de heren Dooitzen de Bildt en Dirk van Noord, tot dan toe zelfstandige beurtschippers om gezamelijk een transportbedrijf te beginnen onder de naam MBN refererende aan de M van Monsma, de B van Bildt en van N van Noord.

Begonnen werd met 4 motor wagens en 2 aanhang wagens en opleggers, we gaan door middel van foto's die met dank aan Gerrit Monsma aan ons werden afgestaan proberen een beeld te scheppen van het wel en wee van MBN. En we gaan beginnen met de oude Bedford van Dirk de Noord links onder met daarnaast *eacute;én van de eerste MBN trucks, een Austin geladen met vlas.

Foto   Foto

Dat de MBN alle soorten van vervoer ambieerde is wel duidelijk, er werd met vlas gereden, een onvervalste GMC keeper uit de oorlogs dump zien we links onder voorbij komen met daarnaast een echte Daf zeven streper, let ook eens op het wegen wacht schildje, met achter de Daf een schommelas oplegger. ondingen als je een lekke band kreeg

Foto   Foto

Ook nog bewaard gebleven een schitterende foto van een White vrachtwagen, een merk dat al jaren niet meer in Nederland te zien is maar in Sint Jacobi Parochie was het in die jaren een echte reus onder de trucks, let ook eens op die kikkerwielen, ook van die ellendige dingen als je een band moest verwisselen, dat deden chauffeurs toen zelf nog of met behulp van een collega, tegenwoordig laten ze de banden boer komen en rijden de collega's door. Niet alle modernisering is vooruitgang. De prachtige White geladen met aardappelen verwennen we met een grotere foto.

Foto

In 1946 deed de eerste Scania Vabis zijn intrede bij het Friesche bedrijf uit Sint Jacobiparochie en het zou niet de laatste zijn. Het kenteken B-13383 van de eerste Scania was trouwens al eens in 1929 afgegeven aan ene Klaas Dirks Kuiken [ bron Friesche Nummerbewijzen ] eveneens afkomstig uit Sint Jabik zoals het dorp ook wel wordt genoemd. De Scania's werden daar vertrouwde gezichten die hun werk uitermate goed volbrachten. Het bedrijf groeide inmiddels gestaag door, na het vlas rijden tijdperk dienden zich nieuwe klanten aan waaronder de grote condens fabriek [CCF] uit Leeuwarden. Zien we links onder de eerste Scania daarnaast staat de inmiddels 2e 90 pk Scania met een DAM schommelas oplegger te pronken.

Foto   Foto

Links onder zien we een trotse chauffeur Jan Visser bij de eerste nieuwe PKA aanhangwagen. PKA dat stond voor Piet Kampen Aanhangwagens Sint Annaparochie, deze fabrikant van aanhangwagens bouwde producten die konden wedijveren met het allerbeste op dat gebied. Op de rechtse foto zien we vier combinaties van MBN geladen met melk producten van de CCF.

Foto   Foto

Een foto van de oude garage met woonhuis aan de G. van Saksenstraat mag natuurlijk niet ontbreken en daarnaast zien we de nieuwe loods die er al aardig groter uitzag.

Foto   Foto

Naast het normale vervoer werd er voor de CCF ook nog met tank auto's gereden en gelukkig zijn van die wagens ook nog foto's bewaard gebleven, we zien links onder een Scania 110 Super, een prachtige combinatie en daarnaast zo'n stoere DAF 2000 DO, met een CCF tank oplegger.

Foto   Foto

Zelfs bulk vervoer was de MBN niet vreemd, links onder een Roland bulk oplegger met een semi frontstuur Scania en rechts staat een MBN Scania voor een bulk oplegger die voor Sprayfo uit Sloten reed, dit was ook een onderdeel van de CCF.

Foto   Foto

Op onderstaande foto zien we een schitterende Scania met een opgebouwde cabine van Werkspoor. Deze cabines waren grotendeels van kunststof gemaakt en dat zoiets ook wel brandgevaarlijk was moge blijken uit het feit deze Scania in de Ardennen in Belgie geheel is uitgebrand, we zullen daar ook nog een foto van plaatsen rest ons te vertellen dat de UB-48-79 in April 1956 op de weg is gekomen, [ bron Friesche Nummerbewijzen ] overigens vindt ik dit toch wel zo'n mooie combi dat we hem lekker groot hieronder plaatsen.

Foto

Zo langzamerhand werd de vloot MBN vrachtwagens uitgebreid tot een respectabel aantal trucks en in de jaren vijftig was de MBN een behoorlijke speler op de Friesche transport markt geworden waar terdege rekening mee werd gehouden. En daarom een foto in groot formaat met het wagenpark van 1959.

Foto

De samenwerking met de CCF werd steeds inniger en dat resulteerde erin dat een aantal combinaties in de huiskleur van CCF kwamen te rijden, zo zien we links onder een LB 76 en twee L 76's en rechts onder een tandemas Scania 110 met dag cabine en een tandem as aanhangwagen. Een hele strakke combinatie.

Foto   Foto

Ook het container transport werd door MBN niet gemeden, links onder zien we één semi front stuur Scania en twee Torpedo Scania's en rechts een iewat vreemde eend in de bijt n.l. een Mercedes en dat is toch een merk wat je niet zo één, twee, drie bij MBN verwacht, in mijn beleving was MBN en Scania bijn familie met af en toe een verdwaalde Daf.

Foto   Foto

Er werden in die jaren ook nogwel eens combinaties overgenomen van andere bedrijven die vervolgens nagekeken en gespoten werden in de eigen kleuren. zo zien we links onder een Scania die voorheen van de firma Malenstein was en rechts een Scania die al een leven had geleid bij Goedkoop & De Geus en later dus als MBN 22 nog heel wat kilometers zou maken.

Foto   Foto

Het was natuurlijk niet allemaal rozengeur en maneschijn ook bij MBN gebeurde wel eens wat zoals bijvoorbeeld een aanrijding of een behoorlijk ongeval, zo zien we links onder een Scania met tankoplegger die betrokken was bij een ongeval bij de Woeste Hoeve onder de rook van Arnhem, voor insiders, hier zetelde Geurt overdag en Frits 's nachts en dan praten we natuurlijk over het chauffeurs café De Woeste Hoeve. Op de rechter foto een tamelijk gecomliceerd ongeval waar naast MBN ook nog een Semi Frontstuur Scania met eeen GS oplegger van Tilkema - Bergum te zien is en ook zien we nog een kofferdeksel van een luxe auto liggen en tussen beide vrachtwagens een restant vam een luxe wagen en gezien het kenteken vond het ongeval plaats in de late vijftiger of vroege zestiger jaren.

Foto   Foto

Nog een grote foto van een kraanwagen van Bats - Bedum, toendertijd de Scania dealer van Groningen die een totaal uitgebrande Scania van MBN uit de Ardennen heeft gehaald. Deze Scania staat eerder in deze reportage breed uitgemeten met een grote foto, het was de Scania met de kunststof cabine die inderdaad heel brandbaar bleek.

Foto

Wat is internet tegenwoordig zonder "You Tube" You Tube is er niet alleen voor muziek of artiesten, er zijn clips van Jan en alleman en dus ook films oud en nieuw en wij gaan natuurlijk mee in de vaart der volkeren want ook MBN had leuke demo films van het bedrijf. Ondestaande film is zo één uit het rijke verleden van dit vroegere schitterende bedrijf in die mooie rode kleur. Geniet er van.

Film
Copyright November 2007
Joris Smits