Foto

Dit is het verhaal van Louis Kruize

Iedereen kan zijn of haar verhaal inzenden , mail Uw verhaal naar

Noordelijk Transport

Louis Kruize heeft het truckers bloed in z'n aderen, al heel jong nam Vader Henk hem mee op z'n reizen en we hebben in de schoenendoos daar het bewijs ook voor gevonden, mooie foto's met Louis in de oplegger.

Foto       Foto

Vader Henk had ook nog eens een kinder paspoort op de kop getikt zo'n pas werd uitgegeven door VW en was voor kinderen natuurlijk geweldig want er kwanen allerlei stempels in te staan en zo zie je maar weer wie wat spaart die wat heeft, daarom ook de foto's van het kinderpaspoort, kijk naar de douane stempels, de douaniers in diverse landen deden prachtig mee en het kon dus haast niet anders of de jonge Louis werd Chauffeur.

Foto       Foto

En dan was daar eindelijk het grote moment aangebroken voor Louis Kruize. Achtien jaar en dus rijlessen. Het rijbewijs werd in no time gehaald en ook het grote rijbewijs volgde al vrij spoedig en al ras werd een baas gevonden weliswaar geen baas met grote trucks wat toch wel de ultieme droom was van Louis maar hij ging naar Colijn in Hoogezand een bloemen exporteur en hij begon op een kleine Mercedes om na een jaar een Mercedes ecoliner te mogen besturen. Achteraf een verstandig besluit, want de beste leerschool is nog altijd voorzichtig beginnen op niet te groot materiaal en dan langzaam doorgroeien naar het grote werk. De twee onderstaande foto's zijn van het Colijn tijdperk, de linkse toont de Mercedes na een aanrijding op de Duitse Bundesstrasse en de rechtse de toch wel leuk uitziende Mercedes Ecoliner.

Foto      Foto

Drie jaar, van 1987 - 1991 stuurde en leerde Louis heel veel en dat resulteerde uiteindelijk dat hij een baas kreeg in de verhuizing branche, schijnbaar had hij de tijd dat zijn Vader bij AB doorbracht als een leuke tijd ervaren. Louis ging gelijk een eind van huis want hij dacht het ver van huis beter te krijgen dan in het hoge Noorden en dus werd Abbink uit Rijswijk een voorstadje van Den Haag zijn nieuwe werkgever en heel toevallig had deze baas ook weer voor Mercedes vrachtwagens gekozen.

Foto       Foto

We schrijven begin 1991 en eindelijk uitzicht op een echte grote truck, een Daf 95 bij de Gebr. Greving in Groningen, maar er was een maar aan verbonden. Louis kon alleen komen werken als Vader Henk een week meeging naar Jutland in Denemarken. En zo gebeurde het dat Henk en Louis samen op weg gingen naar Tommeryp in Jutland, hieronder twee foto's van die trip.

Foto       Foto

Toen Henk en Louis Vrijdag's middag weer op de zaak in arriveerden vroeg Bé Greving Louis om Zaterdag nog even terug te komen om een eindje met Bé te rijden. Waarom dat moest gebeuren werd Louis heel snel duidelijk, hij moest namelijk met een Daf 3300 op pad en die had een Fuller versnellingsbak, hetgeen betekende dat hij moest leren dubbel clutchen, niks éénmaal de koppeling intrappen twee keer en dan bij terug schakelen ook nog tussengas geven, dus die les met Bé is Louis zijn hele leven bijgebleven maar uiteindelijk vertrok hij op Zondagavond vanaf Groningen en via de GT Ruten ferry vanaf Travemunde via Rodby naar Kopenhagen. Hieronder nog twee foto's van het Greving tijdperk waarvan bij de linkse ook nog een verhaaltje te vertellen is, wat wil het geval, Louis had gelost in Antwerpen en daarbij was het bordes beschadigd tijdens het inrijden van een laadput maar het toeval wilde dat Louis een neef had wonen in Bergen op Zoom en die was werkzaam in de trailer branche en dus heeft Menno Greving hier nooit iets van geweten, met overall Louis en daar t.o. de neef. Op de rechtse foto zien we met pet Vader Henk Kruize.

Foto       Foto

De carriere bij Gebr. Greving duurde niet zo lang want Louis ging werken bij Harry Koops uit Emmercompascuum in die tijd een echt cowboy bedrijf, er was nooit wat geregeld, het ging altijd anders en alles veranderde van minuut tot minuut. Kortom één grote chaos. Maar en dat moet gezegd het was een erg goede leerschool en het heeft ook veel leergeld gekost, ook dit bedrijf is ter ziele.

Foto       Foto

Louis had inmiddels het chauffeurs vak al aardig onder de knie en dat werd ook gewaardeerd getuige het feit dat Louis een nieuwe Iveco als truck kreeg toebedeeld door Harry Koops waar natuurlijk direct ( zie linker foto ) diverse lampjes op moesten, best een strakke combinatie deze Iveco op de rechter foto.

Foto       Foto

Het moge duidelijk zijn dat Louis niet graag bij dezelfde baas bleef, hij veranderde net zo goed en gemakkelijk van baan als van schoenen en ook als er ergens anders wat meer te verdienen was werd louis heel alert. En zo kwam er een bedrijf uit Blijham in het vizier van Louis. Die blauwe auto's van Blouw leken hem wel wat en dus kwam er een Daf 95 en ging Louis Internationaal rijden. Hieronder links de Daf in volle actie.

Foto       Foto

Op de foto links onder zien we Louis breed lachen en op de rechter foto zien we Vader Henk in zijn glorietijd bij Lommerts en dan zien we dus dat de gelijkenis tussen Louis en Vader Henk heel groot is.

Foto      Foto

Bij Blouw had Louis het na een jaar weer gezien en vertrok naar ATI in Emmen en deze baas reed veel in charter voor Ewals - Tegelen, Reining - Groningen, Veurink, Malenstein en Newexco, maar natuurlijk ook nog een foto van Ewals, met Louis in de Scania.

Foto

Van Malenstein en Newexo zijn geen foto's wel een verhaaltje nog over Malenstein, Louis viel in Verona ( Italie) uit de trailer en werd in het ziekenhuis opgenomen is later met de trein naar de Brenner gereisd , vandaar met een taxi naar Vitipeno, waar een groot douane terrein was en vandaar met een collega naar huis gegaan. Van de tijd bij ATI zijn ook nog twee foto's uit de schoenendoos getoverd van Reining Transport.

Foto       Foto

Het einde bij ATI - Emmen kwam in zicht voor Louis toen bleek dat ATI de lonen niet meer uitbetaalde en de chauffeurs in staking gingen en de auto's werden geparkeerd bij het destijds bekende wegrestaurant De Rotonde in Heerenveen, onderstaande 2 foto's zijn in Heerenveen geschoten, het bedrijf uit Emmen ging failliet.

Foto       Foto

Al die tijd had Louis al grote plannen, hij wilde namelijk voor zich zelf beginnen maar de tijd was nog niet helemaal rijp om de grote stap te wagen zodat hij eerst nog maar eens als als loon chauffeur aan het werk ging en deze keer bij Johan Veenstra - Gieten die een Volvo Combi bij Newexco - Winschoten in charter had rijden. Hoewel Veenstra een goede baas bleek te zijn, bleef het verlangen naar een eigen truck groot.

Foto       Foto

In de nazomer van 1993 werd eindelijk de grote stap genomen en ging Louis Kruize verder als eigen rijder en wel bij Nijdam - Groningen, twee jaar duurde het charter rijden voor Nijdam en toen viel ook hier het doek, op de eerste foto links zien we dat Louis weer bezig is met z'n hobby en de rechter foto is genomen in Spanje.

Foto       Foto

En omdat we het wel een mooi "Span" vinden drukken we deze foto af in groot formaat.

Foto

In 1995 kocht Louis een gebruikte Iveco van Heiploeg - Zoutkamp, de truck werd gespoten in de kleuren van De Bruin / Lommerts en ging Louis richting Scandinavie rijden, de linker foto laat de Iveco in de originele kleur zien en op de rechter foto zien we de Iveco in de nieuwe kleur.

Foto       Foto

Ook deze Iveco + Oplegger is het aanzien meer dan waard en daarom ook van deze Iveco een foto in groot formaat en eigenlijk ook een beetje omdat ook dit toch wel mooie bedrijf dat mij altijd nog een beetje aan Lommerts doet denken ter ziele is gegaan

Foto

De zaken gingen goed voor Louis en dus kwam er een 2e truck bij en deze keer een Daf Space Cab, maar ook bij De Bruin groeiden de bomen niet tot aan de hemel en wederom ging Louis zoeken naar wat beters en dacht dat te vinden bij DSV in Zweden, dat bleek het ook niet wezen en toen hij contact kreeg bij mensen van NTS - Helsingborg greep hij dat met beide handen aanen dus kreeg de Daf een nieuwe kleur En dit bleek het adres te zijn waar Louis op zat te wachten. Het was volgens hem het beste en mooiste bedrijf waar hij voor heeft gereden. Drie jaar een lijndienst Zweden - Frankrijk gereden en een truck erbij gekocht die ook voor NTS en Ewals ging rijden. Links onder de oude opnieuw gespoten DAF en daarnaast de oude en de nieuwe Daf.

Foto       Foto

Ook van de NTS tijd nog een grote foto, ook al weer omdat NTS bij mij ook nog weer herinneringen oproept en ik moet zeggen goede herinneringen vooral de cantine daar onder het oude gebouw waar je voor weinig geld uitstekend kon eten.

Foto

Er is een spreekwoord dat zegd; Aan alle goede dingen komt een einde, en dat was ook van toepassing op de relatie Louis Kruize - Zuidbroek en NTS - Helsingborg. Na drie jaar met wederzijds respect en vertrouwen kwam er een eind aan de relatie doordat NTS werd verkocht. De volgende halte werd Longtraders - Tonsberg in Noorwegen. De beide Daf's werden ingeruil voor het merk met de ster namelijk Mercedes Benz in afwachting van de nieuwe trucks nog een foto van de leen Mercedes rechts en links de Daf zonder de NTS reclame met een longtrader oplegger.

Foto       Foto

Aan de Longtraders tijd kwam ook een eind doordat Louis een aanbieding kreeg van het Duitse bedrijf Frigo-Sped uit Ransbach-Baumbach om met twee koelers te komen rijden naar voornamelijk Spanje en Schotland. Ook dit werk beviel goed en Louis maakte veel kilometers voor Frigo-Sped, dit had echter ook een nadeel, want door al deze drukte had Louis geen tijd meer voor de boekhouding en dat werd uitbesteed aan Bert Otten (ex Transport Gruppen Nieuwe Schans) Dit werd de doodsteek voor het relatief jonge transportbedrijf Kruize - Zuidbroek. De boekhouder bleek namelijk een oplichter te zijn en het doek viel voor Louis Kruize in 2003 en het gezin viel in een groot zwart gat. Hieronder de foto's van de Mercedes Benzen, links met op de foto chauffeur en rechts op de foto Louis. De rechter foto is de combinatie zoals het voor Frigo-Sped reed met een eigen koeler.

Foto       Foto

Maar Louis ging niet bij de pakken neer zitten, hij ging weer in loondienst eerst bij Cor van Manen die charter reed voor Vos - Oss, dat bleek een dubieuze werkgever te zijn zodat de financielle problemen alleen maar groter werden en dus nam Louis weer ontslag en vertrok naar Havos in Froombosch een komkommer handelaar, die een Renault had overgenomen van Heitrans - Zoutkamp, hij bleef daar tot 2005 en nam ontslag om weer op de grote baan te gaan rijden. Links de van Manen truck in Vos kleuren en rechts de Renault.

Foto       Foto

Louis ging dus weer lange afstand rijden en dat deed hij bij het bekende Noord Hollands Transportbedrijf Koomen uit Wervershoof eerst op een Daf en later een nieuwe Volvo

Foto       Foto

Al die tijd dat hij geen eigen baas meer was droomde Louis weer van een doorstart om toch meer weer een eigen truck te hebben en dus trok hij de stoute schoenen aan en vroeg en kreeg een gesprek met de TGH transportgroep uit Holwerd. Het gesprek had tot gevolg dat Louis vennoot werd van TGH Transportgroep in Holwerd. Het werk en de sfeer bij TGH beviel Louis uitstekend. Maar doordat het faillisement van 2003 nog niet definitief beeindigd was. kwamen de voormalige schuldeisers bij TGH op de stoep en werd Louis begin 2008 eigenlijk gedwongen om uit te treden als vennoot met als gevolg de zoveelste kater en geen werk en uiteindelijk belande Louis murf van alle ellende in de bijstand. Meestal is er een happy end aan de meeste verhalen maar deze keer hebben we kunnen lezen en zien dat je er met alleen hard werken en afzien en risico's durven nemen nog niet bent, ondanks het feit dat je vrouw vierkant achter je stond en staat. En toch is Louis Kruize nog altijd geen vervelende negatieve man geworden integendeel hij is de vriendelijkheid zelve en nog steeds optimistisch. Hieronder de laatste nieuwe Volvo van Louis op de foto's.

Foto       Foto

Foto

Misschien komt er ooit nog eens een happy end, in ieder geval is er al de volgende generatie Kruize die het trucken in het bloed heeft, als je als tienjarige knaap al in zo'n zware Volvo kunt rijden heb je het truckersbloed echt wel in de genen en dus tot slot van dit familie beeldverhaal een filmje met in de hoofdrol Ragnar Kruize. Gewoon even op film klikken.

Film
Copyright November 2007
Joris Smits